E számunk szerzői – 2023/4
Barakonyi Szabolcs (1976)
Barakonyi Szabolcs 1976-ban született, 2006-ban szerzett diplomát az ELTE Belső Ázsia Tanszék Tibeti Szakán. 2013-tól 2020-ig az Index.hu fotórovat vezetője. 2003 és 2006 között Pécsi József-ösztöndíjas. 2006-ban Lucien Hervé- és Rodolf Hervé-díjas, 2007-ben az arles-i fotófesztiválon a Photo Folio Gallery & Review díjazottja, 2011-ben André Kertész-ösztöndíjas, 2015-ben a Warsaw Photo Days döntőse, 2018-ba a Cortona On The Move New Visions döntőse. Fotóit a világ több városában, azok fotófesztiváljain, művészeti vásárain és múzeumában bemutatta, köztük a toulouse-i Chateau d’Eau-ban, a sanghaji Museum of Conteporary Artban. Munkái megtalálhatók a toulouse-i Chateau d’Eau, a Miskolci Galéria gyűjteményében, valamint a Budapesti Történeti Múzeum Fényképgyűjteményében, a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ kortárs fotógyűjteményében. 2023-ban szerzett doktori fokozatot a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájában.
B. Tier Noémi (1976)
Kommunikációs szakember, művészeti menedzser, fotográfus. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen múzeumi menedzsment területen szerzett posztgraduális diplomát, jelenleg a Faur Zsófi Galéria galériavezetője, valamint a Ferenczy Múzeumi Centrum kommunikációs projektkoordinátora. Korábban pr és tudásmenedzsment projektekkel foglalkozott, emellett szabadúszó enteriőrstylistként számos kiadványban publikált, majd szerkesztőként, rovatvezetőként, felelős szerkesztőként tevékenykedett. Alkotó fotográfusként csoportos és egyéni kiállításokon lehet találkozni a munkáival.
Csatlós Judit (1976) kurátor, muzeológus
Kulturális Antropológia szakon vizuális kultúra kutatóként és muzeológusként végzett. 2004–2006 között a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója művészeti titkára, ebben az időszakban rendszeresen együtt dolgozott a Lumen Fotóművészeti Alapítvánnyal. 2009–2012 között a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület vezetőségi tagja volt. Jelenleg a Kassák Múzeum munkatársa, emellett művészeti íróként tevékenykedik.
Ébli Gábor (1970)
Esztéta, az ELTÉn szerzett PhD fokozatot. Kutatási területe a múzeumügy és a kortárs művészet magángyűjtése. National Museums and Civic Patrons. Practices of Cultural Accumulation in Central and Eastern Europe című angol nyelvű könyve 2020-ban jelent meg a L'Harmattan kiadónál. 2006 óta a MOME Elméleti Intézetében tanít.
Farkas Zsuzsa (1957)
Művészettörténész. A Szépművészeti Múzeum ‒ Magyar Nemzeti Galéria Fotóarchívumában dolgozik. Kutatási területe a 19. századi magyar képzőművészet. Többek között a Festő-fotográfusok 1840–1880, Embermásoló című kötetek, valamint számos fotótörténeti cikk szerzője.
Fejér Zoltán György (1951)
Fotóművész, fotótechnika-történeti szakíró és kiállítások kurátora; a fényképezés alkotó módozataival 1968 óta foglalkozik. Magyar és idegen nyelveken 13 könyve és 460 cikke, tanulmánya jelent meg. Dr. Bárány Nándor és Dulovits Jenő monográfusa, továbbá a magyar fotóipar történetének krónikása. 2023-tól nem akadémikus köztestületi tagja a Magyar Művészeti Akadémiának. Elismerései: Balogh Rudolf-díj (2023); Magyar Arany Érdemkereszt (2022); Magyar Fotóművészek Szövetségének Életmű-díja (2011).
Lengyel András (1950)
Lengyel András (Békéscsaba, 1950) irodalomtörténész, ny. múzeumi főtanácsos. Déry-, Tömörkény-, Komlós Aladár- és Toldy Ferenc-díjas. A 20. századi magyar irodalom- és művelődéstörténet körében több száz cikke és tanulmánya és 25-30 könyve jelent meg. Legutóbbi kötete: Minerva baglya (2022).
Somogyi Zsófia (1978)
2003-ban végzett az ELTE művészettörténet–esztétika szakjain. 2003-2007 a Dorottya Galéria munkatársa. 2007-2009 az Oktatási és Kulturális Minisztérium Kállai Ernő művészettörténészi és műkritikusi ösztöndíjasa. 2007-ben a Frac Lorraine (Metz, Franciaország) ösztöndíjasa. 2007-2022-ig a JCC Budapest - Bálint Ház munkatársa. 2008-2020-ig a KREA Iskola óraadó tanára. 2022-től a Budavári Önkormányzat civil referense. Kurátori és műkritikusi tevékenységének fókuszában a személyes fotó és az emberi jogi kérdéseket, társadalmi problémákat felvető kortárs fotográfia áll.
Peternák Miklós (1956)
Az ELTE történelem–művészettörténet szakán diplomázott Budapesten, a művészettörténet tudomány kandidátusa (1994), Németh Lajos díjas (2000). Tagja volt a Balázs Béla Stúdiónak (1981-87) és az Indigo Csoportnak. Egyetemi tanár, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia tanszékének vezetője megalapításától 2021-ig, a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány igazgatója (1997-től). Tagja a Magyar Fotóművészek Szövetségének, alapító tagja a Magyar Fotótörténeti Társaságnak. A magyar fotótörténetről két óra hosszúságú videóesszét készített (A fény képeiről, 1989, http://catalog.c3.hu/), az MKE 19. századi fotógyűjteményéből két kiállítást rendezett (Fotó/Modell http://www.mke.hu/fotomodell/, A felejtés emlékei, http://www.mke.hu/fotomodell2/) és egy kötetet szerkesztett. Újabban hosszabb tanulmányokat publikált a Magyar Fotótörténeti Társaság első két Évkönyvében és online folyóiratában http://mafot.hu/apertura_klosz-110-budapest-150.html
Surányi Mihály (1959)
A BME Vegyészmérnöki Karán diplomázott 1982-ben. 2005 és 2008 között a MOME művészeti menedzser képzésére járt. A magyar fotográfiai életben a Nessim Galéria vezetőjeként vált ismertté: 2006 óta több, mint negyven budapesti és külföldi kiállítást rendezett. 2017-től a FOTÓMŰVÉSZET magazin főszerkesztője.
Tóth Olivér
Kommunikátor. Jelenleg független publicistaként mélyinterjúkat készít a hazai közélet, kultúra, gazdasági és médiavilág szereplőivel olyan lapokba, mint a Kreatív, a HVG vagy a Nők Lapja. Korábban volt prémium férfimagazin márkamenedzsere, főszerkesztő, kommunikációs-média szakmai magazin vezető szerkesztő-riportere is. Közkapcsolati vezetőként kreatív ügynökségek, valamint az általuk képviselt márkák külső és belső kommunikációjáért felelt.
