fotóművészet

E számunk szerzői – 2019/1

Albertini Béla (1940)
Fotótörténész, fotóesztétikai egyetemi doktor (1979), a művészettörténet kandidátusa (1984), professor emeritus (Kaposvári Egyetem), Apáczai Csere János-díjas (2009), Németh Lajos-díjas (2010).

Bordács Andrea
Esztéta műkritikus, független kurátor. Jelenleg az ELTE SEK Vizuális Művészeti Tanszék vezetője. Korábban a Dorottya Galéria vezetője volt és 18 évig az Új Művészet szerkesztője. 2014-ben megkapta a Németh Lajos-díjat. Kutatási területe a kortárs művészet: a női művészeti tendenciák, a köztéri művészet, a street art, az új médiumok szerepe, a fotó. Könyve jelent meg Tót Endréről, Várady Róbertről, Illés Barnáról és Szilágyi Lászlóról.

Cséka György (1972)
Esztéta, kritikus. Egyetemi tanulmányai: 1989–1994: magyar nyelv és irodalom, 1994–1999: esztétika szak. 2009-től a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának titkára. 2013–14: a Kunsztblog (Origo) munkatársa. 2015-től az Artportal munkatársa. Érdeklődési köre: kortárs fotó, képzőművészet.

Dobokay Máté (1988)
Képzőművész. Pécsről származik, Budapesten él és dolgozik, az acb Galéria képviseli. A Pécsi Tudományegyetemen és a Kaposvári Egyetem Fotográfia BA szakán tanult. A 2015-2016-os évben megkapta a Köztársasági Ösztöndíjat. Elődöntős volt 2015-ben a Leoplod Bloom Díjon és 2017-ben az Esterházy Díjon. 2014-ben tagja volt a pozsonyi OFF_Festival győztes csapatának és jelölték a Lucien és Rodolf Hervé Díjra. Másodmagával megnyerte az első MODEM díjat 2018-ban. Legfiatalabb alkotóként kiállított az “IMPACT: Abstraction & Experiment in Hungarian Photography” című kiállításon New Yorkban. Többek között kiállított már a Ludwig Múzeumban, a Vasarely Múzeumban, a MODEMben, az Új Budapest Galériában és részt vett számos európai kiállításon. „A Fotográfia Anatómiája” című kiállítás kurátora.

Ébli Gábor (1970)
Esztéta, az ELTÉn szerzett PhD fokozatot. Kutatási területe a múzeumügy és a kortárs művészet magángyűjtése. Múzeumánia. Egy kulturális élménygyár európai modelljei című könyve 2016-ban jelent meg a L'Harmattan kiadónál. 2006 óta a MOME Elméleti Intézetében tanít.

Farkas Zsuzsa (1957)
Művészettörténész. A Szépművészeti Múzeum ‒ Magyar Nemzeti Galéria Fotóarchívumában dolgozik. Kutatási területe a 19. századi magyar képzőművészet. Többek között a Festő-fotográfusok 1840–1880, Embermásoló című kötetek, valamint számos fotótörténeti cikk szerzője.

Fejér Zoltán (1951)
Szabadúszó fotós. 1968 óta foglalkozik a fényképezés különféle alkotó módozataival. 1985 óta folytat fotótörténeti kutatásokat, ezekből eddig kilenc könyvet publikált. Lapunk munkatársa.

Kincses Károly (1954)
A fotótörténet és a fotótechnika-történet kutatója. 1991-től 2006-ig a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója.

Kotzan, Anne (1961)
Szabadfoglalkozású publicista. Egyetemi tanulmányai alatt egy évet Rómában töltött DAAD-ösztöndíjasként, majd kultúrával foglalkozó útikönyveket kezdett írni, köztük Magyarországról is. Már tanulmányai idején kapcsolatba került a fényképezéssel, és több éven át dolgozott egy fotográfus mellett asszisztensként. Ma független szerzőként foglalkozik a fotóval. Szövegei főleg német szaklapokban jelennek meg: foto-MAGAZIN, Photo International, Photopresse, Schwarz-weiss. Kölnben él.

Pfisztner Gábor (1967)
Történelem–német szakon végzett az ELTÉ-n, és két félévig az Iparművészeti Főiskola vizuális kommunikáció szakán volt vendéghallgató. Gimnáziumi tanár. Budapesti Metropolitan Egyetem Média Intézetének oktatója.

Somogyi Zsófia (1978)
2003-ban végzett az ELTE művészettörténet–esztétika szakán. 2003-2007 a Dorottya Galéria munkatársa. 2007-2009 az Oktatási és Kulturális Minisztérium Kállai-ösztöndíjasa. 2007 óta a Bálint Ház munkatársa. 2007-ben a Frac Lorraine (Metz, Franciaország) ösztöndíjasa. 2008-óta a KREA Iskola óraadó tanára. Kurátori és műkritikusi tevékenységének fókuszában a személyes fotó és az emberi jogi kérdéseket, társadalmi problémákat felvető kortárs fotográfia áll.

Surányi Mihály (1959)
A BME Vegyészmérnöki karán diplomázott 1982-ben. 2005 és 2008 között a MOME művészeti menedzser képzésére járt. A magyar fotográfiai életben a Nessim Galéria vezetőjeként vált ismertté: 2006 óta több, mint negyven budapesti és külföldi kiállítást rendezett. 2017-től a FOTÓMŰVÉSZET magazin főszerkesztője.

Szentirmay Réka
Kiadványszerkesztő, szabadúszó projektmenedzser. Szociálpolitikai diplomáját az ELTÉ-n szerezte. 2011 nyara óta érdeklődése a fotó felé fordult: 2017-ben fotóesztétika szakon szerzett diplomát a Leideni Egyetemen. Fő érdeklődési területe a dokumentarista fotográfia és a médiaarcheológia.

Telek-Nay Ágnes (1987)
Magyar-művészettörténet szakos bölcsészként diplomázott 2011-12-ben a Pázmányon (PPKE-BTK). Szakdolgozatát a Mai Manó Ház tervezőiből, a Nay és Strausz párosból írta - azóta használja a Nay-t (is) mint írói nevet. Két fő érdeklődési területe, a századforduló építészete és a kortárs fotóművészet iránti elköteleződése innen datálható. Szabadidejében gyakran publikál kortárs fotó- és képzőművészetről, szervez vagy nyit meg kiállításokat, néha konferenciákon ad elő. Munkaidejében Budapest Főváros Levéltárában a terv-, térkép- és fotótár csoportvezetője, a Time Machine Project - Budapest Időgép munkatársa.