fotóművészet

2012/3 LV. ÉVFOLYAM 3. SZÁM

TARTALOM


Csizmadia Alexa: Instant melankólia? – XVIII. Esztergomi Fotográfiai Biennale – Polaroid

Nem gyönyörködtető látványokra, hanem jó képekre törekszem – Balla András fotóművésszel Bacskai Sándor beszélget

Plank Ibolya: "Nincs itt kérem semmi látnivaló..." – Csendes igézet. Szabó Judit kiállítása a Magyar Fotográfusok Házában

Barta Edit: Egy formálódó életmű – Adalékok a Mai Manó Ház Vivian Maier-kiállításához

Pfisztner Gábor: Testbe zárt fájdalom – Horváth M. Judit: Privát képek

Bán András: "Zúmolj rá, univerzum!" – Távmérő. Fotográfiai munkák és látásrendszerek az elmúlt ötven évből

Somogyi Zsófia: Kirakat Bolygó. Planet Display – Thobias Fäldt, Klara Källström, Surányi Miklós kiállítása a Trafóban

Csizmadia Alexa: Szerepjáték – Natalia LL az Ernst Múzeumban

Anne Kotzan: Fotók és művészek a kölni vásáron – Art Cologne, 2012

Szegő György: Head 2 Head/Fejről fejre – Politika és imázs – Lenint?l Che Guevaráig, Schwarzeneggertől Timosenkóig

Albertini Béla: A "magyaros" fényképezés sajtóáradatának kezdetei (2. rész)

Kincses Károly: Terra incognita – Vadász Elek és Nádas Imre nyírbátori gyógyszerészek üvegnegatívjai

Bán András – Szabó Magdolna: Fotográfiák vidéki gyűjteményekben (1. rész)

Fejér Zoltán: Egy lágyrajzú objektív: százéves a Verito

Montvai Attila: Haladjon Ön is a korral, szkenneljen a megfelelő módszerrel!

Tímár Péter: Könyvespolc

Számunk szerzői

Summary

E SZÁMUNK SZERZŐI

Albertini Béla, Dr. (1940)

Fotótörténész, szakíró, a művészettörténet tudomány kandidátusa. Számos cikket és könyvet írt, főként a magyar szociofotó története témakörben. A Kaposvári Egyetem Művészeti Főiskolai Karának Fotóművészeti Tanszékén és a Budai Rajziskolában tanít.

Bacskai Sándor (1961)

Író, újságíró, a Fotóművészet munkatársa. A kilencvenes években körülbelül száz életút-interjút készített a Magyar Fotográfiai Múzeum archívuma számára.

Bán András (1951)

Az ELTE matematika–művészettörténet szakán végzett. A hetvenes-nyolcvanas években a kortárs képzőművészet és a fotó iránt érdeklődött, kritikákat írt, kiállításokat szervezett. 1982 óta mindinkább vizuális antropológia kutatással foglalkozik, szakterülete a családi fotózás. Egyetemi oktató Miskolcon és Debrecenben.

Barta Edit (1981)

Magyar–esztétika szakon végzett az ELTE-n. Jelenleg az OCTOGON magazin szerkesztője. Rendszeresen jelennek meg írásai kortárs művészeti kiállításokról. A képzőművészet mellett kortárs táncművészettel is foglalkozik, 2007 óta az Ellenfény magazin munkatársa. 2011 óta az FFS tagja.

Csizmadia Alexa (1965)

2003-ban diplomázott Angliában a Southampton Egyetemen, ahol modern és kortárs művészettörténetet hallgatott. A londoni City Egyetem művészeti management szakának hallgatója. 1999 óta publikál.

Fejér Zoltán (1951)

Szabadúszó fotós. 1968 óta foglalkozik a fényképezés különféle alkotó módozataival. 1985 óta folytat fotótörténeti kutatásokat, ezekből eddig kilenc könyvet publikált. Lapunk munkatársa.

Kincses Károly (1954)

A fotótörténet és a fototechnika-történet kutatója. 1991-től 2006-ig a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója.

Kotzan, Anne (1961)

Szabadfoglalkozású publicista. Egyetemi tanulmányai alatt egy évet Rómában töltött DAAD-ösztöndíjasként, majd kultúrával foglalkozó útikönyveket kezdett írni, köztük Magyarországról is. Már tanulmányai idején kapcsolatba került a fényképezéssel, és több éven át dolgozott egy fotográfus mellett asszisztensként. Ma független szerzőként foglalkozik a fotóval. Szövegei főleg német szaklapokban jelennek meg: foto-MAGAZIN, Photo International, Photopresse, Schwarz-weiss. Kölnben él.

Montvai Attila (1942)

Fotóművész, az ELTE fizikus szakán szerzett diplomát. Fotóművészként és aktív elméleti szakíróként a fotográfia, illetve tágabb megközelítésben a vizuális közlési csatornák technikai, kulturális és intellektuális határainak felmérésével, kiterjesztésével foglalkozott. Fizikusként hasonló vo-nalak mentén dolgozott a matematikai modellek érvényességét vizsgálva. Ennek eredményeként a Cambridge-i International Biographical Centre Montvai Attilát, mint a 21. század iránymutató tudósát tartja számon, és 2006-ban jelölte az Archimedes Awardra.

Pfisztner Gábor (1967)

Történelem–német szakon végzett az ELTE-n, és két félévig az Iparművészeti Főiskola vizuális kommunikáció szakán volt vendéghallgató. Gimnáziumi tanár.

Plank Ibolya (1960)

A Juhász Gyula Tanárképző Főiskola magyar–történelem szakán végzett. Fotótörténész, 1989 óta a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal fényképtárának vezetője.

Somogyi Zsófia (1978)

2003-ban végzett az ELTE művészettörténet–esztétika szakán. 2002 nyarán Guggenheim-ösztöndíjas volt Velencében. A Dorottya Galéria munkatársa, 2009-ben az Oktatási és Kulturális Minisztérium Kállai-ösztöndíjasa.

Szabó Magdolna (1970)

1992-ben végzett magyar–művelődésszervező szakon, 1996-tól etnográfus, 2008-ban doktorált. A szegedi Móra Ferenc Múzeum muzeológusa. A Magyar Fotótörténeti Társaság alapító tagja, 2007–2012 között főtitkára. Több fotótörtéténeti cikk szerzője, kötetek társszerzője.

Szegő György (1947)

Építész, művészeti író. A hetvenes években több, fotófelhasználással is élő önálló kiállítása volt. 1979 és 1989 között a Kaposvári Csiky Gergely Színház díszlet- és jelmeztervezője. 1982-től rendszeresen publikál művészeti tanulmányokat és kritikákat. A Fotóművészet munkatársa.

Tímár Péter (1948)

Építészmérnök, Balogh Rudolf-díjas fotóművész, a Fotóművészet főszerkesztője. http://www.timarpeter.hu.