fotóművészet

EPSON ART PHOTO AWARD 2007/2008

Magyar művészeti egyetem nyerte a fotóművészeti utánpótlás díjat

„A zsűritagság kiváló alkalmat ad arra, hogy rövid időn belül tájékozódhassunk egy fiatalabb generáció érdeklődési köréről, az általa használt formai megoldásokról és az őket foglalkoztató témákról. Ilyen formában ez csak nagyon ritkán lehetséges.”Thomas Weski, kurátor, zsűritag A Moholy-Nagy Művészeti egyetem tizenkét hallgatója – Bartha Máté, Ember Sára, Érmezei Lili Zoé, Halász Dániel, Péteri Ildikó, Kaulics Viola, Lázár Alexandra, Liszkay Lilla, Nánási László, Szmolka Zoltán, Taskovics Dorka és Zagyvai Sára – nyerte az idei Epson Art Photo Award osztályoknak kiírt díját. Nagy kitüntetés, ha meggondoljuk, hogy csaknem kétszáz osztály, tehát több mint 1400 résztvevő csaknem 7000 képpel pályázott a díjra. De a mindössze harmadszor kiírt pályázatra beérkezett, a korábbiakhoz képest csaknem kétszeresére gyarapodott pályázati anyag is az egyre nagyobb elismertségről tanúskodik. A zsűri véleménye szerint figyelemre méltó volt a beérkezett munkák magas színvonala, akárcsak a 31 ország hallgatóinak részvétele, akik között igen nagy számban képviseltették magukat Kelet-Közép Európa diákjai.A rangos szakmai zsűri Andreas Gursky fotóművész, dr. Rupert Pfab galériatulajdonos, Tim Sommer, az art magazin főszerkesztője valamint Thomas Weski kurátor voltak. Döntő szerepet játszott a díj odaítélésében, hogy a beküldött munkák spontaneitásról és frissességről tanúskodtak, és a budapesti hallgatók kivétel nélkül igen magas szakmai színvonalat képviseltek jól kidolgozott koncepcióikkal. „Amikor megnézzük a képeket, elsősorban arra ügyelünk, hogy teljesülnek-e a technikai és szakmai elvárások, amelyeket figyelembe kell venni egy kép készítésekor. De még fontosabb az a kérdés, hogy milyen témát választ a fotós, és hogy miként oldja meg annak feldolgozását” – foglalja össze Rupert Pfab a válogatás szempontjait. A munkák egyik legfontosabb témája a valósággal és a hétköznapokkal való szembenézés: miként jelenik meg az az egyén számára egy megszokott illetve idegen környezetben? A gyarapodó képmanipulációs lehetőségek korában a valóságábrázolások igazságtartalma megkérdőjeleződik, és folyamatos szembenézésre késztet. A fényképezés túlmutat a valóságok puszta reprodukcióján, és új szubjektív valóságábrázolásokat teremt. „Egész életemet és identitásomat áthelyezem a képek által”, írja Péteri Ildikó, a díjnyertes osztály egyik hallgatója.A magyar fotográfia a nemzetközi hírű képviselőinek – mint amilyen Brassa?, Robert Capa, André Kertész és Moholy-Nagy László – köszönhetően vált világhírűvé, és a budapesti Iparművészeti Egyetem is 127 éves múltra tekinthet vissza. De csak 2006-ban vette fel a Bauhaus világhírű tanárának a nevét. Még ma is érezhető annak hatása, amit „a klasszikus dokumentarizmus generációja oktatóként” (Petrányi Zsolt) hátra hagyott. „Sosem szabad a hagyományt figyelmen kívül hagyni, de mégis folyamatosan képesnek kell lenni arra, hogy alkalmazkodjunk az állandóan megújuló körülményekhez és a gyorsan változó jelenhez, és arra reagáljunk” – mondja a MOME oktatási koncepciójáról Kudász Gábor Arion, aki Puklus Péterrel közösen oktatja a díjnyertes osztályt. A nemzetközi Epson-díj nem csupán az egyes hallgatók és az osztály számára jelent komoly kitüntetést, de az egyetem számára is bemutatkozási lehetőséget kínál.Mindemellett a kitüntetéssel 15 000 eurós pénzdíj is jár. Az előző években a Fachhochschule Dortmund (2005) és az Universität Duisburg-Essen (2006) osztályai nyertek. Minekutána a győzteseket a nagyközönségnek, köztük számos galériatulajdonosnak, gyűjtőnek, oktatónak és a szaksajtónak is bemutatták a 2008. április 16–20. között megrendezett Art Cologne-on, jó lehetőségek nyílnak arra, hogy a műtárgypiaccal is kapcsolatba kerüljenek. „Az előző évek tapasztalatai alapján megállapíthatjuk, hogy az Epson Art Photo Award már számos fiatal művész számára jelentette az ugródeszkát” – mondja Henning Ohlsson, a németországi Epson ügyvezetője.A osztály-díj mellett kiosztották a 10 000 euróval támogatott egyéni díjat is, amit ebben az évben a poznańi képzőművészeti akadémia hallgatójának, Pawel Dziemiannak ítéltek oda. További 24 egyéni munkát jutalmaztak 500 eurós különdíjjal, a magyar osztályból Bartha Mátéét és Nánási Lászlóét. A díjazottakat terjedelmes katalógusban mutatják be.A fotós képzésben nem csak az egyéni pozíció és a konkurencia, hanem a tapasztalatcsere, tanulás és párbeszéd is fontos szerepet játszik, amint azt Kudász Gábor Arion is kiemeli zárszavában. „Remélem, hogy a hallgatók az Epson Art Photo Award-on elért siker révén megértik, mennyire fontos a csapatmunka és a professzionalitás.” Anne Kotzan