fotóművészet

31 GONDOLAT

Interjú Kaszta Mónival


31 gondolat – egy hónap minden napjára címmel készített saját kiadványt a művészeti körökben igen népszerű könyvtervező, Kaszta Móni. Az ősszel könyvesbolti forgalomba kerülő album fő különlegessége, hogy mind a formai, mind a tartalmi rész a szerző munkája: ő készítette a fotókat, ő válogatta a szövegidézeteket, majd alakította egyetlen, szerves egésszé, könyvvé. A fiatal grafikust a kötetéről kérdeztük. Hogyan jött a saját könyv ötlete?– Grafikusként tíz éve foglalkozom könyvtervezéssel, a munkám során főként képzőművészeti vagy fotóművészeti albumok tervezését végzem. A saját kiadvány készítése jó pár éve érik már a fejemben, tavaly pedig egy újabb ösztönzést kaptam azáltal, hogy megnyertem a Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjat.Mikor kezdtél el komolyabban fotózni?– A nyomdai minőségű képet készíteni tudó gép számomra munkaeszköz is, de szívesen használtam a fényképezőgépet szabadidőmben más, kreatívabb képalkotó eszközként. Fotónézőként lenyűgözött a 19. századi híres fotográfus, Karl Blossfeldt munkássága. Tulajdonképpen az ő képei hatására kezdtem el a növényi karakterek képi megragadhatóságának kérdésével foglalkozni.Hogyan választod ki a fotózásra érdemes növényeket?– Általában arra törekszem, hogy egyszerű, hétköznapi növényeket fotózzak. Olyanokat, amiket majdnem minden nap láthatunk, de egyszerűen elmegyünk mellettük. Azáltal, hogy kiemelem őket megszokott környezetükből, és bizonyos részeiket felnagyítva új perspektívából közelítek feléjük, a virágok átváltozáson mennek keresztül. Különleges formák jelennek meg, amelyek beszédesek, mintha minden apró rügy, ágvég, bibe egy-egy sajátos karaktert képviselne, önálló személyiséggel, érzelmekkel, gondolatokkal.A növényeket tehát antropomorf vonásokkal látod el. Mennyire avatkozol bele az átváltoztatás során természetes életükbe?– Elsősorban azzal avatkozom be, hogy leszedem őket, ugyanis a képeket főleg belső térben készítem. Néha persze kivételt teszek, például védett növények esetében a helyszínen oldom meg a fotózást. Az pedig, hogy egy darab vagy egy egész csokornyi növény szerepel egy adott képen, kizárólag attól függ, hogyan tudom érzékeltetni a benne meglátott tulajdonságokat. A képanyag zöme tavasszal, rügyfakadás idején készült, de sok növény összes életszakaszát végig figyeltem és fotóztam, a bimbós állapottól egészen az elvirágzásig.A könyv képanyaga vagy szöveges része készült előbb?– Előbb a képeket készítettem el, utána megkerestem a szerintem leginkább odaillő idézeteket. A szövegek kiválasztásánál hasonló logikát követtem, mint a képalkotás során: a különböző korok jeles gondolkodóitól származó egyszerű, pár szavas állítások ezek, amelyek első látásra talán evidensnek tűnnek, de belsővé tételük gyakran hosszú ideig tartó folyamat eredménye lehet.A könyv szerkesztésében a képeké volt a prioritás?– Nem szeretek prioritásokról beszélni egy kiadvány esetében. A munkám során is pont az az izgalmas a számomra, hogy a kép, a szöveg és a grafikai elemek, a tervezés összeadódnak, és együtt határozzák meg a produktumot. A könyvemben nincs két egyforma oldal, de a vizuális hatás mégsem esik szét. Olyan végeredményt szerettem volna létrehozni, amelyben a betűk a képi elemekkel azonos rangú kompozíciós elemek, kölcsönösen erősítik egymást.Az egész kiadvánnyal kapcsolatban az fogalmazódott meg bennem, hogy leginkább rólad szól, a te alkotói folyamattal, művek létrehozásával kapcsolatos hozzáállásodat tükrözi.– Igen, számomra nagyon fontos egy alkotás létrehozásánál – legyen az bármilyen műfajú vagy technikával készülő – az elmélyült, intenzív hozzáállás. Grafikusként leginkább a tartalmas, de minimál design híve vagyok. Ugyanakkor azt gondolom, hogy ez a felfogásmód is rengeteg kreatív lehetőséget rejt magában, amit a megrendelésre készített kiadványoknál csak korlátozottan tudok megmutatni. A fotók készítésénél is azt szerettem volna hangsúlyozni, hogy a legegyszerűbb látványelemek segítségével különösebb technikai bravúr nélkül is létre lehet hozni valami új minőséget. Tisztán úgy, hogy az alkotó nagyon intenzív kapcsolatban van a témával, ugyanakkor nem akarja a saját elképzeléseit, a saját egyéniségét minden áron keresztülnyomni a tárgyon, szerényen, bizonyos fokig alázattal fordul felé.A könyv nézőjének viszont nagyon is aktív szerepet szánsz az értelmezésben.– A könyv 31 oldalpárból áll, ami egy átlagos hónap napjainak száma is. Minden naphoz egy-egy oldalpár tartozik, amelyen az aznapra szánt bölcsesség gondolata szerepel egy fotóval, valamint az adott nap sorszámával, azaz dátumával. Az oldalak egymás nélkül, önálló egységekként is érvényesek, nem kötelező tehát lineárisan egymás után olvasni őket. Az is elképzelhető, hogy az olvasó a különböző élethelyzetekben újra és újra elővesz egy-egy gondolatot, ízlelgeti, saját élményeivel tölti meg. Sőt tulajdonképpen az egész célja is ez: az általam közölt gondolatok mentén a néző saját életét, saját maga és az őt körülvevő világ kapcsolatát gondolhatja újra, újabb összefüggéseket ismerve fel.
Böröczfy Virág