FORTE TERMÉKPALETTA – PROFIKNAK (IS)
Zselatin, ezüst
A 75 éves váci FORTE gyár – ma FORTE Fotokémia Részvénytársaság – életében kezdettől fogva meghatározó szerepet játszott a tónusos monokróm fotóanyagok, és azon belül a fotópapírok gyártása. Bár az elmúlt évtizedekben létezett saját emulziótechnikára alapozott színes fotóanyaggyártás (kiszerelés szintjén jelenleg is létezik), a stratégiai termékcsoportot mindig a hagyományos fekete-fehér fotópapírok képviselték és képviselik.
A digitális technika és újabban az APS térhódítása ellenére nem csupán az jelenthető ki, hogy a hagyományos technológiák belátható ideig fennmaradnak, hanem az is, hogy a monokróm technika Európában és a fejlett országokban az óceánon túl (USA, Japán) is újra virágzását éli. Ebben nem a fejlődő országok tömegigény szintű fotóanyag-fogyasztása a fontos, hanem a kifejezetten minőségi, kreatív vagy művészi igényű felhasználók tevékenységének élénkülése. Szám szerint természetesen a státuszuk szerint „amatőrök” vannak többen, ami nem zárja ki, hogy „profi” igényekkel alkossanak.
Felismerve a piaci tendenciákat, több világcég – így a FORTE is – a termékfejlesztéseiben hangsúlyt helyezett a fekete-fehér minőségi fotográfia azon gyártmánycsaládjára, amely a „kreatív fotográfusok” igényeit veszi figyelembe. Ez azért is indokolt, mert a tömeges emlékkép-készítés szinte teljesen színesben történik. A fekete-fehér tömeggyártás anyagai vagy megszűntek (pl. Variofort papír), vagy csak a fejlődő országok piacán van jelentőségük.
Ez a cikk – a teljesség igénye nélkül – a profiknak, illetve a „profi amatőröknek” ajánlott anyagokat ismerteti, kitérve a legújabb piacérett fejlesztési eredményekre.
Tónusos fotóanyagokhoz gyártott vegyszerkészletek
E termékcsoportban első helyre kívánkozik a Fortespeed hívócsalád, amely két új összeállítással bővült. A már korábban is ilyen néven kapható papírhívó szép meleg tónust biztosított az egyébként is melegtónusú fotópapírok: a Fortezo, a Porturex Speed és a Polywarmtone kidolgozásakor. Most erre való utalással WTD Fortespeed (Warm Tone Developer) megjelöléssel forgalmazzuk. A hidegtónusú termékek karakterének kidomborításához az új CTD (Colt Tone Developer) megjelölésű, „kékesfekete” jellegű Fortespeed-hívófajtát ajánljuk a Bromofort, a Fortespeed és a Polygrade termékcsaládhoz. Az NTD jelöléssel ellátott neutrális Fortespeed papírhívó valamennyi papírtípushoz javasolható. Az 1, valamint 10 literes kiszerelésben kapható koncentrátum 1+9 arányban hígítandó vízzel, és mind gépi kidolgozásra, mind pedig tálas hívásra alkalmas. A Fortespeed hívó megnevezés inkább a hagyományhoz, mint mereven értelmezve, az ilyen nevű papírokhoz köthető, tehát baritált papírok kidolgozásához egyenértékűen alkalmas még a legigényesebb kópiák készítésekor is. Tekintve, hogy NTD és CTD az új hívófajták jelölése, a még a kereskedelmi forgalomban lévő régi címkével ellátott és hárombetűs kódot nem tartalmazó Fortespeed hívó a WTD típussal azonos.
A Fortespeed Universal rapidfixír egyaránt ideális filmek és papírok fixálásához, amennyiben a rövid (filmeknél 4–5 perc, papíroknál maximum 2 perc) fixálási időket betartjuk. Elsősorban gépi kidolgozáshoz lett kifejlesztve, a hívóval egyező kiszerelési egységben kapható. A koncentrátum 1+3 arányban hígítandó, hatóanyagként ammónium-tioszulfátot tartalmaz. Igen hatékony fixír.
A filmhívóként forgalomba kerülő Negafort-hívót (ugyancsak folyadékkoncentrátum) mint „gazdaságos” készítményt ajánljuk, előnyös tömegmunkák és olyan felvételek (pl. helyszíni dokumentációs fotók, riport) esetében, melyekről a lineáris nagyítás legfeljebb kb. nyolcszoros. Igényes kiállítási, pályázati kópiákhoz továbbra is a régi, jól bevált D–76 kínálkozik, mivel Fortepan Filmek esetében az élességi és tónusátviteli tulajdonságok ebben való híváskor adják a legjobb eredményt, a viszonylag finomszemcsés jelleg megőrzése mellett. Tervezzük „D–76 azonos” porvegyszer kompozíció forgalomba hozatalát 1997 második félévében.
Amennyiben az élességgel kapcsolatban maximális elvárásaink vannak, Fortepan filmekhez a klasszikus Agfa Rodinált javasoljuk erős, 1+80, sőt 1+100 arányú hígításban.
Tónusos felvételi anyagok
Cikkünk elsősorban professzionális felhasználóknak íródott, így filmjeink közül a roll és sík formátumúakat tárgyaljuk.
Rollfilmjeink továbbra is „120” kiszerelésben, ISO 100/21°, ISO 200/24° és ISO 400/27° érzékenység választékban kaphatók. Lényeges újdonság, hogy noha fényes antihalóval rendelkeznek, ennek enyhe mattolása lehetővé teszi mind az emulziós, mind pedig a hátoldali retust. Pusztán a retusigény miatt nem kell feltétlenül Portraitpan filmet használni. Ez a módosítás „fényes” síkfilmekre is igaz, olyannyira, hogy a „matt” síkfilmek gyártását épp ezért befejeztük.
Kijelenthető, hogy roll- és síkfilmjeink mindkét oldalon retusálhatóak.
Kiemelten javasoljuk a választékból a Fortepan 100 rollfilmet. Egyrészt a formátum és a viszonylag finom szemcsézetű emulzió együttesen lehetővé teszi akár 50x60 cm méretű, kiállítási igényű kópia nagyítását. Másrészt igen kedvező reprodukciós felvételekhez is. Általunk javasolt reprodukciós metodika: exponáljuk a filmet ISO 50/18° és ISO 25/15° között és hívjuk elő 1+1 arányban hígított D–76-ban 20 °C-on 9,5 perc idővel, a kézi tankot az első percben folyamatosan, majd az ismert Kipp-ritmus szerint mozgatva. A hígítás miatti szulfitkoncentráció csökkenése igen kismértékű szemcsésségnövekedéssel jár, de a határozottabb kiegyenlítő jelleg a tónushűség szempontjából nyereséget jelent. A Fortepan 100 roll tehát az „igényes munkák filmje”.
Fortepan síkfilmek ISO 200/24° és ISO 400/27° érzékenységben, széles méretválasztékban kaphatók. Ez a termékcsoport különösen azok számára figyelemre méltó, akik a pozitívot kontaktolás révén készítik, viszonylag nagyobb 13x18 cm (5x7 inch) vagy 18x24 cm (8x10 inch) negatívformátumot használva. Ez a képkészítési mód a versenytársak árainál lényegesen alacsonyabb áron – és mivel nem nagyítunk – semmivel sem gyengébb minőségben végezhető. Sőt a Fortepan filmek megvilágítási terjedelme (a jelleggörbe egyenes szakaszának vízszintes tengelyre eső vetülete) nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő.
Fotópapírok
Terjedelmi okokból sem áll módunkban a fotópapír-kínálatról teljes áttekintést adni. Kiemelésre kínálkozik viszont két termékcsoport: a Fortezo Museum és a jelentős fejlesztésen átesett változtatható gradációjú fotópapírok választéka.
Kiindulva abból, hogy a bevezetőben említett felhasználói réteg képeinek jelentős része kiállítási, pályázati célú, esetleg galériának eladásra szánt kópia, ezt a funkciót a „museum karton” alap bevezetésekor vettük figyelembe. A „14” jelzéssel ellátott sima fényes és a „15” felületjelű sima félmatt, megnövelt hordozóvastagságú (280 g/m2), baritált alapú Fortezo termékek emulziója is alapos fejlesztésen ment keresztül. A papír határozottan melegebb tónusú a korábbi generációnál, és a kemény fokozatú FH sem érzéketlenebb az FS-hez vagy FN-hez képest. Ezen emulziós sajátságokkal természetesen a már ismert karton alapú Fortezo 4, 5, 8 és 13 Wl felületjelzésű termékek is rendelkeznek, de a Fortezo Museum mechanikai hatásokkal szembeni nagyobb ellenállóképessége miatt archiválási célokra ideálisabb. A tónus igazi szépsége WTD Fortespeed hívóval varázsolható elő. Rapid-fixír használatakor a 2 perc fixálási időt ne lépjük túl!
A következőkben alaposabban szeretnénk bemutatni a lényegében még újnak nevezhető Forte Polywarmtone Plus FB alkalmazási lehetőségeit. Ez a szintén „museum karnot”, baritált alapú, melegtónusú, változtatható gradációjú papírfajta Európában és Amerikában egyaránt nagy sikert aratott, sőt bevezetése időszakában kategóriájában egyedülálló volt a világpiacon. A Fortezo Museum papíroknál többet nyújt, amennyiben:
– gradációja az extra lágytól a keményig igen finom fokozatokban szabályozható mind színes nagyítógéppel, mind (fekete-fehér kondenzoros nagyítót használva) az erre a célra gyártott speciális szűrősorozatokkal. A jobb érzékenység-kihasználás érdekében javasoljuk a Kodak Polymax szűrősorozat használatát. Természetesen szűrés nélkül is használható, mint speciális gradációjú termék.
– magasabb az ezüsttartalma, ezért magasabb maximális denzitás és szélesebb tónusterjedelm valósítható meg.
Hasonlóan a Fortezo papírokhoz, a PW–14 és PW–15 fajták sem igénylik a vörös sötétkamra világítást, Kodak OC vagy azzal egyenértékű (borostyánszínű) szűrővel szerelt sötétkamra-világítás mellett kezelhetők.
A képmelléklettel a Polywarmtone Plus FB papírral megvalósítható hívástechnológiák eredményeit szemléltetjük, mely kísérletsor a termék sokoldalúságát bizonyítja.
Az első kép mint hidegtónusú referencia szerepel. A nagyítás félmatt Polygrade FB (PG–5) papírra készült, hívóként a kifejezetten hidegtónust megvalósító CTD Fortespeed fajtát használtuk. Fixáláshoz mind a négy kép esetében Fortespeed Universal 1+3 hígítású oldatot alkalmaztunk, 20–23 °C-on 2 percig kezelve a papírokat. Minden további lépés (mosás, szárítás) is azonos módon történt.
A második kép Polywarmtone félmatt PW–15 papírra készült nagyítás, melynek kidolgozását az ezen termékhez ideális WTD Fortespeed-hívóban végeztük. A hideg-meleg tónuskülönbség már az első két kép között is szembetűnő, és még fokozottabbá válik, ha a PW–15 hívására glicines hívót használunk. Ennek eredményét a harmadik kép szemlélteti. Tulajdonképpen direkt hívással megvalósítható, barnás színezetet adó eljárásról beszélhetünk. Az általunk kipróbált hívó receptjének eredete Barabás–Gróh: A fényképezés kézikönyve (Műszaki Könyvkiadó, 1955)
Közöljük a hívóreceptet 1 literes tételre:
induló víz: 800 ml
glicin (gikokoll, amino-ecetsav): 4 g
nátrium-szulfit, vízmentes: 25 g
hidrokinon: 7 g
nátrium-karbonát, vízmentes: 26 g
kálium-bromid: 1 g
Vízzel feltöltendő 1000 ml-re.
Figyelem! Ellentétben a hivatkozási irodalom (kézikönyv) ajánlásával, a fenti törzsoldatot ne hígítsuk tovább! Az expozíciós idő növelése a WTD Fortesppedben való kidolgozáshoz képest még így is hozzávetőlegesen háromszoros.
A hívás 20 °C-on 4 percig végzendő, a maximális denzitás kifejlődéséhez a hívásidő nyújtása szükséges, a „próbacsíkozást” is tanácsos ilyen hívásidővel végezni. (Az 1. és 2. kép hívását a megfelelő Fortespeed hívóban 20 °C-on 80 másodpercig végeztük, minden esetben folyamatos mozgatással.) A negyedik kép egy sajátos monokróm hívás eredménye. Az alapötlet, nevezetesen a hígított nyomdatechnikai filmhívó használata színező hívóként nem új, célunk a Polywarmtone Plus FB papírral elérhető színezet bemutatása a technológia közreadásával.
A hívó tulajdonképpen a lith, más néven grafikai síkfilmek kidolgozásához való, igen kemény karakterű filmhívó. Fortelith D néven A és B részbe elkülönítve 1–1 literes kiszerelésben is megvásárolható. A flakoncímkék utasítása szerint 1 rész A + 4 rész víz + 1 rész B arányú elegyítéssel filmhívó munkaoldathoz jutunk, melyet az említett célhoz még tovább kell hígítani 1+1 vagy 1+2, esetleg 1+3 arányban. A képhatást adott papír és negatív esetében a hígítási arány, hőmérséklet és kezelési idő flexibilisen illeszthető paraméteregyüttes határozza meg.
A bemutatott 4. kép a PW–15 papír 1+2 arányban hígított lith-hívóban 22–23 °C-on 6 percig végzett hívásának eredményét szemlélteti.
Kiemelésre kínálkozik a lith-technológia néhány papírhívásra érvényes sajátsága:
1. Jelentős effektív érzékenységcsökkenéssel kell számolnunk a normál tónusos hívóban végzett kidolgozáshoz képest. Esetünkben kb. kétszeres expozíciós időre volt szükség.
2. Gradációnövekedés jelentkezik, amely – szándék és negatív minőség függvényében – grafikus karakterű képekhez kedvező lehet. Amennyiben a két-három fokozatnyi keményedést el kívánjuk kerülni, ezt szűréssel tehetjük a fotópapír kezelési utasítása szerint eljárva, tehát megfelelő sárga Ilford Multigrade vagy Kodak Polymax szűrőtagot helyezve a fény útjába.
Negyedik példánkban az 1., 2. és 3. kép Polymax 4. (bíbor) szűrővel exponált, ezzel szemben a képhez az 1 1/2 jelű sárga szűrőt használtuk, és lényegében tónusos képet kaptunk. Természetesen a szűrőváltás miatt megkövetelt expozíció korrekció az eleve szükséges túlexpozíció nagyságát tovább módosíthatja néhány tagnál.
3. A hígítás mértékével mind a gradáció, mind pedig a színezet jellege befolyásolható, a hívásidőt viszont az alábbiak szerint módosítani szükséges:
hígítási arány: 1+1 hívásidő (perc): 3–6
hígítási arány: 1+2 hívásidő (perc): 5–10
hígítási arány: 1+3 hívásidő (perc): 10–15
A hívás megszakításának pillanatát mindenkor a sötétkamra-világítás melletti vizuális kontrollal állapítsuk meg, pontos időmérésnek nincs szerepe. Hígabb oldatok erőteljesebb grafikus karaktert adnak.
4. A hívási hőmérsékletnek egy bizonyos határon belül fontos szerepe van. 20 °C körüli híváskor a jellemző sárgásbarna alapszínezet zöldesbe, 25 °C körül narancsba hajlik, így a klasszikus szépiázott képeket inkább a 25 °C körüli hívás eredménye közelíti meg. E fölé a hőmérsékletet jelentősebben ne emeljük, a színezet élénksége észrevehetően csökken.
5. Valamennyi RC alapú termék (FPW, FPG, Fortespeed, Porturex Speed) alkalmatlan az eljáráshoz gyártástechnológiai okokból!
Hidegtónusú baritált papírok (Bromofort, Polygrade) elvileg használhatók, de már nagyobb mértékű effektív érzékenységcsökkenés jelentkezik, amely fedett negatívnál és/vagy nagymérvű nagyításkor gyakorlati akadályt jelent.
Végül rövid tájékoztatást kívánunk adni arról, hogy kifejlesztettük a Polygrade V. változtatható gradációjú, hidegtónusú fotópapírt, amely 1997 második félévében már piacra kerül. Az új papír a jelenleg gyártott PG és FPG típusoktól az alábbiakban különbözik:
– Nem szükséges a kidolgozáshoz vörös sötétkamralámpa, a már említett Kodak OC szűrő használható.
– Az alap fehérsége magasabb.
– Szélesebb gradációs tartománnyal rendelkezik.
– A lágy gradációs szakasz egyenletesebben, részletgazdagabban funkcionál.
Bízunk benne, hogy a vázolt lehetőségek találkoznak a kreatív hajlamú alkotók igényeivel, annál is inkább, mivel a direkt monokróm hívás a ma divatos „nosztalgikus” hangulatú képek készítéséhez kínálkozik, hiszen egyszerűbb, mint a visszahalványítást igénylő direkt technika.
Kérjük termékeinket rendszeresen használó vagy éppen kipróbálni szándékozó partnereinket, további információkért forduljanak a FORTE Kereskedelmi Hálózat képviselőihez („utazó képviselőnk”: Farkas Csaba, tel: 06-30-467-730) vagy a FORTE Marketing osztályához (tel: 06-27-314-133).
Arra biztatjuk a monokróm-technika híveit, próbálják ki az ismertetett anyagokat és kidolgozástechnikákat, az eredmény igazolja majd állításunkat: megéri!
Vázsonyi Béla László (ForteFotókémia Rt.)