fotóművészet

2006/5-6. XLIX. ÉVFOLYAM 5-6.. SZÁM

TARTALOM


Bacskai Sándor: "Sajnos, két fél agyam van" – Beszélgetés Montvai Attila fotóművésszel + Montvai Attila: Einstein úgy gondolta, hogy?

Pfisztner Gábor: Valamikor, valahol, valahogy – Kudász Gábor Arion újabb fényképei

Dobos Sándor: "A fotó igazán soha nem érdekelt" – Dobos Sándor panorámaképei

Somogyi Zsófia: A kép kérdéseiről – Ősz Gábor munkáiról

Dobai Péter verse – Elmentem meghalni lenni...

Szarka Klára: Fotógyűjtemények és -archívumok sorsa a digitális korszakban, 2. rész

Tóth József: Németh József (1911–2006)

Pfisztner Gábor: A tér és az idő titkos redői – Megtalált felszín. Alain Paiement kiállítása a Mai Manó Galériában

Csizmadia Alexa: Jari Silomäki: My Weather Diary (Azon a napon)

Somogyi Zsófia: Jari Silomäki: Rehearsals for Adulthood (Próbák a felnőttkorhoz)

Pfisztner Gábor: New Nordern Photography. Új utak a skandináv fényképezésben: a Hasselblad Foundation kiállítása

Andras Banovits: Hófehérke a magasból – Kötetlen beszélgetés Sarianna Metsähuone svéd fotóművésszel

Ezerféle kultúra – egy pályázat

Szegő György: Háborúk és békék, élők és holtak – Hírügynökségek egykor és ma

Silvia Paoli: Milánó Város Fényképarchívuma – Gyűjtemények és tevékenység

Anne Kotzan: photokina 2006; A hagyomány kötelez – az új kiállítási csarnokokban is

Fejér Zoltán: photokina 2006: a fotóipar újdonságai

Farkas Zsuzsa: Barabás Miklós (1810–1898) fényképészeti tevékenysége

Dobai Péter verse – Mária egy régi fényképét elnézve féltőn, merengőn

Fejér Zoltán: Atelier Manassé – Spolarics Olga és Wlassics Adorján munkássága

Szegő György: Város-sorsok. Bécs és Budapest 1900 körül – August Stauda és Klösz György városfotói

Bán András: Alberik teremtése

Rák József: Az "élő" lapka – DigiTREND, 6. rész

Tátrai Sándor: Színkezelés – Color Management (4. rész. Nyomtatók színkezelése)

Tímár Péter: Könyvespolc

E számunk szerzői

Summary

HÓFEHÉRKE A MAGASBÓL

Kötetlen beszélgetés Sarianna Metsähuone svéd fotóművésszel

Budapesten senki sem tudja, ki vagy…

– Félig finn, félig svéd vagyok. Nagyon fontosnak tartom, hogy a göteborgi fotó főiskolán tanultam, mert különben soha nem lettem volna fotóművész. 2000-ben diplomáztam.

Honnan jött a ,,fentről lefelé’’ ötlete?

– Az egyik szomszédom lakása szörnyű állapotban volt. Úgy gondoltam, lefotózom, csak úgy, ,,fentről’’ nézve. Amikor belenéztem a keresőbe, rögtön éreztem, hogy ez az én stílusom. Talán érezhető a képeimen egy pici melankólia, amit valószínőleg otthonról, Finnországból hoztam: melankólia, tangó, vodka, nyelv, emlékek? Az ötleteimet az életből merítem. Olykor úgy érzem, hogy rosszul kommunikálunk.

Technikai értelemben hagyományos módon dolgozol?

– Igen, Linhof Technika kamerával fényképezek, 4x5 negatívméretre.

Mi a véleményed a digitális fotóról?

– Természetesen pozitív és negatív. Sok amatőr használ digitális gépet, és mivel relatíve egyszerű technikáról van szó, elég könnyű betörnie a piacra. A problémát ott látom, hogy a legtöbb használója soha nem tanulja meg, kihagyja a fotótechnika alapjait. Emellett úgy látom, a digitális képek készítéséből hiányzik a fényképezés varázsa. Oké, tudom jól, azonnal látható az eredmény, a kész kép, de mint említettem: a varázslat nélkül.

Milyen terveid, álmaid vannak?

– Én most éppen az álmaimat élem át. Minden nagyon jól működik körülöttem. A konkrét terveimről szólva, 2007-ben Izlandon és Norvégiában lesz kiállításom.

Lefényképeznéd Budapestet a magasból?

– Természetesen, nagyon szívesen! Csak szóljatok!

Andras Banovits

fotóművész, Göteborg

www.sarinna.com